Aktualności w roku 2020
11 grudnia o godzinie 9.30 oraz 17 grudnia o godzinie 14.30 na antenie Radia Q będzie można posłuchać audycji z udziałem Pana Andrzeja Górczyńskiego - Przedstawiciela Zarządu Województwa Łódzkiego.
Tematem rozmowy będzie działalność naszej Lokalnej Grupy Działania - Stowarzyszenia Rozwoju Gmin "CENTRUM", a także jej plany naborów wniosków o przyznanie pomocy w ramach W RAMACH PODDZIAŁANIA 19.2 „WSPARCIE NA WDRAŻANIE OPERACJI W RAMACH STRATEGII ROZWOJU LOKALNEGO KIEROWANEGO PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ” PROGRAMU ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA 2014-2020.
Serdecznie zapraszamy na antenę Radia Q 100,7FM.
Szanowni Państwo,
Województwo Łódzkie – Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego z przyjemnością informuje, że organizuje Wojewódzki Kulinarny Konkurs Bożonarodzeniowy dla wszystkich mieszkańców województwa łódzkiego. Konkurs odbywa się w 2 kategoriach: Tradycyjna Potrawa Wigilijna i Tradycyjny Wypiek Bożonarodzeniowy, a jego celem jest rozpowszechnianie wiedzy na temat produktów tradycyjnych i lokalnych z województwa łódzkiego. W ramach konkursu uczestnicy muszą wykonać samodzielnie z produktów tradycyjnych i lokalnych z województwa łódzkiego, tradycyjną potrawę wigilijną lub tradycyjny wypiek bożonarodzeniowy oraz zaprezentować na zdjęciach gotowy produkt. Zwracamy się z uprzejmą prośbą o rozpowszechnienie tej inicjatywy na Państwa obszarze oraz zamieszczenie na Państwa stronach internetowych informacji o konkursie. Wszystkie niezbędne informacje dostępne są na stronach internetowych
W dniu 23 września 2020 roku w Uniejowie odbyło się spotkanie szkoleniowo-informacyjne Samorządu Województwa Łódzkiego z lokalnymi grupami działania obszaru województwa łódzkiego.
Więcej informacji oraz zdjęć znajduje się na stronie internetowej www.lodzkie.pl/prow
Uprzejmie informujemy, iż w dniu 10 września 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020”.
Akt prawny dostępny jest pod adresem strony internetowej:
dziennikustaw.gov.pl
NOWELIZACJA Z UZASADNIENIEM
Wszystkich chętnych zapraszamy do podzielenia się swoją opinią i wypełnienie ankiety podsumowującej wdrażanie lokalnej strategii rozwoju na obszarze SRGC w latach 2014-2020.
WYPEŁNIJ ANKIETĘ
Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie Rozwoju Gmin "CENTRUM" w związku z planowanymi na II połowę roku 2020 naborami wniosków o dofinansowanie informuje, iż zaktualizowano ważne dokumenty. Szczególnie zachęcamy, do analizy kryteriów wyboru projektów.
ZOBACZ AKTUALNE NABORY
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w Konkursie Nagroda Gospodarcza Województwa Łódzkiego „Biznes na PLUS”.
Nagroda Gospodarcza Województwa Łódzkiego stanowi wyróżnienie i szczególne podziękowanie dla podmiotów, które konsekwentnie budują pozytywny wizerunek Województwa Łódzkiego, osiągających najlepsze efekty ekonomiczne, realizujących innowacyjne projekty, cieszących się uznaniem w województwie łódzkim, kraju i za granicą oraz w sposób spektakularny przyczyniają się do rozwoju gospodarczego regionu łódzkiego.
Przez wszystkie dotychczasowe edycje nagradzane były podmioty, które wniosły znaczący i trwały wkład w unowocześnienie i rozwój gospodarczy województwa łódzkiego.
Organizatorem Nagrody Gospodarczej Województwa Łódzkiego „Biznes na PLUS” jest Województwo Łódzkie.
Zapraszamy do zgłaszania swoich kandydatur poprzez stronę https://biznesnaplus.lodzkie.pl/kategorie-nagrod/ w 5 kategoriach:
- Świadomi w biznesie- Nagroda Publiczności
- Debiut Roku
- Lider Innowacji
- Edukacja dla Biznesu
- Projekt przyszłości
Na Państwa zgłoszenia czekamy do 30 września 2020 roku.
Osoba do kontaktu:
- Magdalena Dmochowska, email: magdalena.dmochowska@lodzkie.pl, tel.: 42 291 97 57
- Agnieszka Pawlikiewicz-Kliszewska, email: agnieszka.kliszewska@lodzkie.pl, tel.: 42 663 37 97
Chcecie dowiedzieć się, jak unijne dotacje zmieniły nie tylko Twoją okolicę, ale także region, województwo czy nawet całą Polskę?
Dołączcie do nas online w weekend 25-27 września, aby wspólnie świętować siódmą już edycję Dni Otwartych Funduszy Europejskich!
Czym są Dni Otwarte Funduszy Europejskich?
To największa impreza związana z Funduszami Europejskimi w Polsce. Organizujemy ją co roku, by pokazać, jak wiele w Polsce zmieniły unijne dotacje. W tym roku odbędzie się w wyjątkowej odsłonie – online. Już wkróce na stronie www.dniotwarte.eu pojawią się wirtualne spacery, warsztaty, webinaria, koncerty, konkursy z nagrodami oraz wiele innych atrakcji.
Dlaczego organizujemy Dni Otwarte?
Dni Otwarte Funduszy Europejskich to część szerszej kampanii, prowadzonej przez Komisję Europejską: #europeinmyregion. Pokazujemy w niej, jak wiele projektów w całej Europie zrealizowano z unijnym wsparciem.
Spotkajmy się 25-27 września na stronie www.dniotwarte.eu
Więcej szczegółów już wkrótce!
Województwo Łódzkie może poszczycić się 150 produktami wysokiej jakości wpisanymi na Listę Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w takich kategoriach jak: produkty mleczne, produkty mięsne, produkty rybołówstwa, warzywa, owoce, wyroby piekarnicze i cukiernicze, oleje i tłuszcze, miody, gotowe dania i potrawy.
Charakteryzują się one nie tylko wysoką jakością, ale również tradycją wytwarzania związaną z kulturą i historią województwa łódzkiego.
Zachęcamy do dołączenia do grona produktów tradycyjnych promujących region łódzki.
Więcej informacji na stronie: www.lodzkie.pl/rolnictwo.
Przedsiębiorco!
Grzegorz Schreiber, Marszałek Województwa Łódzkiego zaprasza na cykl spotkań w regionie pt.: „Wsparcie dla biznesu w Łódzkiem”.
Ponad MILIARD złotych w ramach Tarczy Antykryzysowej i innych form wsparcia m.in. z Unii Europejskiej będzie rozdysponowane dla firm z Łódzkiego.
Z czego można skorzystać? Te zagadnienia omówią dyrektorzy Wojewódzkiego Urzędu Pracy i Centrum Obsługi Przedsiębiorcy. Doradca Łódzkie dla biznesu udzieli odpowiedzi na szczegółowe pytania.
Przyjdź i dowiedz się o działaniach anty-COVIDOWYCH w województwie łódzkim:
- Wsparcie finansowe na pracownika powyżej 2 000 zł dla dużych, średnich i małych firm
- Mikropożyczki do 5 000 zł
- Pomoc dla samozatrudnionych powyżej 2 000 zł
- Refundacja kosztów wynagrodzeń
- Pożyczka płynnościowa (oferowana przez ŁARR)
- Dotacje na innowacje w MŚP
- Dotacja na cele obrotowe
Zapamiętaj:
- 06.07.2020 godz. 10.00 Brzeziny (Zespół Szkół w Brzezinach, ul. Konstytucji 3 maja 5)
godz. 12.00 Tomaszów Mazowiecki (Powiatowe Centrum Animacji Społecznej, ul. Farbiarska 20/24), - 07.07.2020 godz. 10.00 Łask (Starostwo Powiatowe, ul. Południowa 1)
godz. 13.00 Opoczno (Starostwo Powiatowe, ul. Kwiatowa 1a), - 08.07.2020 godz. 10.00 Zgierz (Zespół Szkół i Placówek Kwalifikacji Zawodowych, ul. 3 maja 46)
godz. 12.00 Sieradz (Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy w Sieradzu, ul. Sikorskiego 1), - 09.07.2020 godz. 10.00 Wieluń (Zespół Szkół nr 1, ul. Wojska Polskiego 32)
godz. 12.00 Bełchatów (MCK Giganty Mocy, Pl. Narutowicza 3), - 10.07.2020 godz. 10.00 Pabianice (Młodzieżowy Dom Kultury, Pułaskiego 38)
godz. 12.00 Piotrków Trybunalski (WORD, ul. Gliniana 17).
Szanowni Państwo, Poniżej przedstawiamy wzory aneksów do umów w ramach poddziałania 19.2 w związku z panującym wirusem SARS-CoV-2.
Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność:
z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie
podejmowania działalności gospodarczej
na operacje w zakresie podejmowania
działalności gospodarczej
Szanowni Państwo, drodzy Beneficjenci,
Stowarzyszenie Rozwoju Gmin "CENTRUM" zwróciło się do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego z prośbą o aneks do umowy ramowej w związku z przyznaniem dodatkowych środków w kwocie 760.000,00 zł. za skuteczną realizację naszej Lokalnej Strategii Rozwoju. Propozycja nasza została przyjęta Uchwałą Zarządu w dniu 25 lutego br. jak i również została przyjęta przez Zarząd Województwa Łódzkiego w dniu 6 marca.
Odpowiedzią na Państwa liczne zapytania, konsultacje i konkretne wskazania, co do zakresu i form wsparcia Zarząd podjął decyzję o przeznaczeniu dodatkowych środków na działania w zakresie podejmowania działalności gospodarczej bądź jej rozwoju oraz na rozwój infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej i kulturalnej.
Biuro LGD przeprowadziło już szereg konsultacji i rozmów doradczych, aby przygotować Beneficjentów do najbliższego naboru / w bardzo niełatwym dla wszystkich czasie pandemii/ w wyżej wymienionym zaakceptowanym przez Urząd Marszałkowski zakresie.
W oczekiwaniu na aneks do umowy otrzymaliśmy w dniu 22 maja pismo Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego wzywające nas do ponownej weryfikacji celów w ramach dodatkowych środków.
Bardzo prosimy o zapoznanie się z treścią pisma i prosimy o ponowne konsultacje zapisów LSR , uwagi proszę kierować na adres mailowy info@srgc.pl do dnia 8 czerwca, dziękujemy.
Szanowni Państwo, Poniżej przedstawiamy wzory pism będące nawiązaniem do prawnych rozwiązań systemowych w odniesieniu do wszystkich instrumentów wsparcia w ramach PROW na lata 2014-2020 w związku z panującym wirusem SARS-CoV-2.
wezwanie do przedstawienia dowodów na spełnienie warunków przyznania pomocy
prośba o pozostawienie wniosku o przyznanie pomocy bez rozpatrzenia
Szanowni Państwo, w ślad za pismem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 maja 2020 r., o znaku sprawy WPR.wao.510.30.20, publikujemy Ważny komunikat dla beneficjentów działań 19.2.
W związku z wejściem w życie przepisów zmieniających ustawę z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 217 z późn. zm.) wprowadzonych ustawą z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. poz. 695) poniżej przedstawiamy szczegółowe wyjaśnienia Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczące stosowania zmienionych przepisów oraz rozwiązań w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" PROW 2014-2020.
1. Zobowiązanie do realizacji operacji w określonym terminie.
Zgodnie z art. 67b ust. 3 możliwe jest spełnienie przez beneficjenta poddziałania 19.2 warunków wypłaty pomocy lub zrealizowanie innych zobowiązań związanych z przyznaną pomocą, w terminie późniejszym uzgodnionym z samorządem, który przyznał tę pomoc. Jednocześnie, rozwiązanie to znajduje zastosowanie jeśli w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii lub wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, beneficjent nie mógł spełnić lub zrealizować tych warunków lub zobowiązań. W tym rozwiązaniu nadal obowiązuje zasada, że pomoc wypłacana jest po spełnieniu warunków;
w szczególności rozwiązanie to dotyczy warunków, które mają być spełnione w terminie przewidzianym na realizację operacji. Tym samym beneficjent może zrealizować operację także w terminie późniejszym, uzgodnionym z podmiotem wdrażającym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2022 r., przy czym jednorazowo podmiot wdrażający nie powinien uzgadniać wydłużenia terminu o więcej niż 6 miesięcy.
Powyższe ma również zastosowanie w odniesieniu do wydłużania 3-miesięcznego terminu na składanie wniosku o płatność pierwszej transzy liczonego od dnia zawarcia umowy na wniosek beneficjenta w przypadku operacji polegających na podejmowaniu działalności gospodarczej.
2. Zobowiązanie do podlegania ubezpieczeniom społecznym, zarówno przy samozatrudnieniu, jak i przy zatrudnianiu pracowników w ramach 19.2.
W ramach samozatrudnienia specustawa 2.0 wprowadziła dla przedsiębiorców możliwość skorzystania z 3-miesięcznego zwolnienia w opłacaniu składek ZUS (marzec, kwiecień, maj 2020 r.) bez względu na ich przychód. W związku z tym, w ramach operacji na podejmowanie działalności gospodarczej możemy uznać, że zobowiązanie dotyczące podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu wykonywania działalności gospodarczej będzie realizowane przez beneficjenta, nawet jeśli skorzysta z tzw. „wakacji składkowych". Zawieszenie w opłacaniu składek traktuje się bowiem tak, jakby podmiot nadal wpłacał składki do ZUS i jednocześnie podlegał ubezpieczeniom społecznym. W związku z tym, nie ma konieczności aneksowania umowy w tym zakresie. Skorzystanie z takiego zwolnienia przez beneficjentów nie powoduje również wydłużenia zobowiązania do podlegania tym składkom w ramach operacji.
Przedsiębiorcy zatrudniający do 9 osób mają prawo skorzystać ze zwolnienia dotyczącego opłacania składek ZUS jeśli mieści się w limicie przychodu, o którym mowa
w specustawie. Przedsiębiorca, korzystając ze zwolnienia jakie dają mu przepisy ww. ustawy nie narusza tym samym prawidłowego wypełnienia zobowiązania w ramach operacji związanego z ponoszeniem kosztów na utrzymanie pracowników. W tym przypadku nie ma konieczności aneksowania umowy. Skorzystanie z tego typu zwolnienia nie wydłuża tym samym zobowiązania wynikającego z przepisów wykonawczych i postanowień umownych.
Z kolei przedsiębiorcy zatrudniający od 9 do 49 pracowników mogą skorzystać
ze zwolnienia w opłacaniu składek ZUS, ale zwolnienie to dotyczy połowy opłacanych składek, a nie całości - w tym przypadku do części składek podlegających zwolnieniu należy również stosować zasadę, która traktuje, iż korzystanie ze zwolnienia jest jednocześnie kontynuacją zobowiązania wynikającego z przepisów wykonawczych w ramach 19.2, czyli beneficjent utrzymuje pracownika i opłaca za niego składki. W związku z powyższym nie ma konieczności aneksowania umowy.
Należy zauważyć, iż w przytoczonych powyżej przypadkach nie mamy do czynienia
z refinansowaniem składek ZUS przez państwo, a jedynie ze zwolnieniem z określonego obowiązku z wyłączeniem niemal wszystkich skutków nieopłacenia należnych składek. Korzystanie ze zwolnienia składkowego należy interpretować wobec tego w taki sposób,
iż przedsiębiorcy są zwolnieni od skutków niezapłacenia tych składek. Tym samym nie można traktować nieopłacania składek ZUS przez beneficjentów poddziałania 19.2 jako niewywiązania się ze zobowiązań umownych.
Przedsiębiorcy, którzy nie mogą skorzystać ze zwolnienia w opłacaniu składek ZUS,
a skorzystają np. z ulgi w opłacaniu składek (wiąże się to z odroczeniem albo rozłożeniem na raty opłacania składek ZUS w związku z COVID-19 - ulga przysługuje każdemu przedsiębiorcy na jego ubezpieczenie i zatrudnionych pracowników):
-
W przypadku odroczenia, czy rozłożenia na raty opłacania składek przez beneficjentów w trakcie realizacji operacji polegających na rozwijaniu działalności gospodarczej, nie zostaje naruszone prawidłowe wypełnianie zobowiązania dotyczące utrzymania miejsc pracy i opłacania z tego tyłu składek do ZUS.W związku z tym zobowiązanie nie ulega wydłużeniu z tytułu skorzystania z ulgi i nie ma konieczności zawierania aneksu
do umowy. -
W przypadku skorzystania z ulgi w okresie, który obejmie etap złożenia wniosku
o płatność końcową lub okres związania celem ww. operacji, w których to beneficjent musi wywiązać się ze zobowiązania dotyczącego utrzymania zadeklarowanych miejsc pracy, w tym ponoszenie z tego tytułu kosztów zatrudnienia tych pracowników, jeśli beneficjent będzie utrzymywał te miejsca pracy, do których został zobowiązany, nie ma podstaw do wydłużania mu zobowiązania z tytułu ponoszenia kosztów w związku z zatrudnieniem. Należy zauważyć, iż koszty te zostaną przez beneficjenta poniesione, w związku z rozłożeniem na raty albo w terminie późniejszym, tym samym nie oznacza to nieutrzymywania miejsc pracy. Umowa o przyznaniu pomocy w ramach 19.2 dla operacji polegających na rozwijaniu działalności gospodarczej w postanowieniach dotyczących zwrotu pomocy, odnosi się bezpośrednio do utrzymania utworzonych miejsc pracy. W związku z tym, jeśli miejsce pracy jest utrzymane przez beneficjenta, a zgoda na odroczenie lub rozłożenie na raty wydana została przez ZUS w związku z zaistniałą sytuacją w kraju, nie ma podstaw, aby twierdzić, że beneficjent nie wypełnia przedmiotowego zobowiązania. Tym samym nie ma podstaw do wydłużenia zobowiązania dotyczącego utrzymania miejsc pracy o ten czas, na który ulga została przyznana. W związku z tym, nie ma też potrzeby aneksowania umowy w tym zakresie.
Ponadto, należy również uwzględnić sytuacje, w których przedsiębiorca, a jednocześnie beneficjent poddziałania 19.2 wyraża zgodę, aby jego pracownik udał się na urlop bezpłatny. W tym przypadku, pomimo, że pracownik nadal pozostaje w stosunku pracy, przedsiębiorca jako pracodawca nie wypłaca mu wynagrodzenia, gdyż nie mamy w tym momencie do czynienia ze świadczeniem pracy. W związku z tym, przedsiębiorca nie ponosi za pracownika opłat z tytułu ubezpieczenia społecznego do ZUS ani nie wypłaca mu wynagrodzenia. W tej sytuacji samorządy województw nie powinny traktować takiego stanu jako naruszenie przez beneficjenta zobowiązania do utrzymania miejsc pracy i ponoszenia z tego tytułu kosztów, jeśli jest to wynikiem wystąpienia siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności związanych z obecną sytuacją epidemiologiczną w kraju. Nie ma w tym przypadku konieczności aneksowania umowy w rym zakresie. Beneficjent z kolei powinien poinformować o zaistniałej sytuacji samorząd województwa. Zobowiązanie to powinno być traktowane jako realizowane przez przedsiębiorcę, co zostanie uregulowane w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi określającym odmienne warunki lub tryb przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy w ramach poszczególnych działań, poddziałań lub typów operacji objętych programem lub pomocy technicznej w związku z COVID-19, którego fakultatywne wydanie będzie możliwe na podstawie art. 67b ust. 4 zmienionej ustawy.
3. Zobowiązanie do wykonywania działalności gospodarczej.
W przypadku skorzystania z prawa do zawieszenia działalności gospodarczej w ramach operacji związanych z podejmowaniem działalności gospodarczej, czy to w trakcie realizacji operacji, czy to w okresie związania celem, zobowiązanie beneficjenta również nie ulega wydłużeniu o okres na jaki działalność z powodu COVID-19 została zawieszona. W tym przypadku należy jednak pamiętać, iż działalność nie jest prowadzona, a przedsiębiorca zostaje wypisany z listy płatników i ubezpieczonych w ZUS. W przypadku operacji będących w trakcie realizacji, może wiązać się to jednak z koniecznością przedłużenia okresu na jej zakończenie na wniosek beneficjenta. W tym przypadku konieczny będzie aneks do umowy. Przedmiotowa kwestia planowana jest do uregulowania w fakultatywnym rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, o którym mowa powyżej.
4. Zobowiązanie w ramach operacji polegających na podejmowaniu i rozwijaniu działalności gospodarczej do osiągnięcia 30% zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty płatności końcowej.
MRiRW informuje, iż jest w trakcie prac nad nowelizacją rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2019 r. poz. 664 oraz 2023), w wyniku której planowane jest całkowite zniesienie zobowiązania dotyczącego uzyskania przez beneficjentów 30% poziomu sprzedaży produktów lub usług. W przypadku problemów beneficjentów wynikających z braku możliwości wywiązania się z ww. zobowiązania, do momentu wprowadzenia regulacji w tym zakresie, należy stosować postanowienia umowne dotyczące siły wyższej.
5. Zobowiązanie dotyczące utrzymania zadeklarowanej liczby pracowników w ramach operacji.
W przypadku kiedy przedsiębiorca nie może skorzystać z przywilejów jakie niosą przepisy „ustawy antykryzysowej", np. dopłaty do pensji pracowników, zwolnienie z opłat ZUS lub jest to niewystarczające do prowadzenia przedsiębiorstwa i utrzymania zadeklarowanych miejsc pracy, beneficjent poddziałania 19.2 może się powołać na przepisy dotyczące siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności (skutki epidemii). Wymagane jest przy tym aneksowanie umowy. Ponadto, MRiRW informuje, iż planowana jest zmiana przepisów rozporządzenia wykonawczego w zakresie ww. zobowiązania, aby umożliwić beneficjentom poddziałania sprawniejszą realizację operacji w zakresie podejmowania, jak i rozwijania działalności gospodarczej. Ministerstwo kieruje również prośbę do samorządów, aby przychylały się w obecnej sytuacji do pozytywnego rozstrzygania kwestii na rzecz beneficjentów związanych ze zobowiązaniami dotyczącymi zatrudnienia. W przypadku, kiedy beneficjent nie wywiąże się ze zobowiązania na etapie wniosku o płatność z powodu obecnie panującej sytuacji w kraju, nie powinno to stanowić przesłanki do odmowy wypłaty pomocy z tego tytułu, jeśli spełnienie zobowiązania nie będzie możliwe albo będzie możliwe do zrealizowania w terminie późniejszym po ustąpieniu przeszkody.
W odniesieniu do możliwości korzystania z dofinansowania do pensji pracowników należy zaznaczyć, iż rozporządzenie wykonawcze dla poddziałania 19.2 reguluje w § 17 ust. 1 pkt 8, iż do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty wynagrodzenia i innych świadczeń, o których mowa w Kodeksie pracy, związanych z pracą pracowników beneficjenta, a także inne koszty ponoszone przez beneficjenta na podstawie odrębnych przepisów w związku z zatrudnieniem tych pracowników jedynie w przypadku operacji w zakresie tworzenia lub rozwoju inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych oraz wspierania współpracy między podmiotami wykonującymi działalność gospodarczą. W związku z tym, korzystanie z ww. dofinansowania do pensji pracowników w ramach danego przedsiębiorstwa w ramach pozostałych operacji, nie jest traktowane jako współfinansowanie kosztów kwalifikowalnych z innych środków publicznych. Nie ma naruszenia przepisu § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
6. Zobowiązanie do poniesienia kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji.
Koszty, które zostały poniesione w ramach operacji na szkolenia, konferencje, wyjazdy, które nie zostały zrealizowane w sposób w jaki zostały zaplanowane, powinny być rozliczane jeśli planowane zadanie zostanie zrealizowane na tyle, na ile jest to możliwe w danej sytuacji, umożliwiając tym samym ocenę zrealizowania celu nawet w stopniu minimalnym, np. zrealizowanie zdania w innej formie (szkolenia/konferencje online), albo przesunięte w czasie do realizacji. W przypadku, gdy beneficjent wpłacił już zaliczki na określone usługi w ramach realizowanej operacji, a dostawca usługi jej nie wykonał, beneficjent w pierwszej kolejności powinien podjąć kroki w celu odzyskania zaliczki od usługodawcy, lub uzgodnienia realizacji usługi w innym terminie. Dopuszczalna jest również zmiana celu operacji. Możliwość przesunięcia zobowiązania do realizacji w terminie późniejszym oraz zmiana celu operacji dają przepisy zmieniające ustawę o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich. W pozostałych przypadkach zastosowanie będą miały przepisy odnoszące się do siły wyższej i nadzwyczajnych okoliczności. W przypadku zmiany celu czy przesunięcia w czasie wykonania określonego zadania konieczna będzie również zmiana umowy w tym zakresie.
7. Zobowiązanie do zatrudnienia osób z grupy defaworyzowanej.
Dopuszczalne jest odstąpienie od egzekwowania ww. warunku w uzgodnieniu z lokalną grupą działania (LGD), w sytuacji, gdy zatrudnienie tych osób stało się niemożliwe z przyczyn związanych z COVID-19. W tym przypadku również zastosowanie będą miały postanowienia dotyczące siły wyższej i nadzwyczajnych okoliczności. Konieczne będzie aneksowanie umów w tym zakresie.
8. „Przebranżowienie”
Dopuszczalne jest tzw. „przebranżowienie" w ramach realizowanej operacji, aby umożliwić beneficjentom poddziałania 19.2 utrzymanie się na rynku, jednakże po uzyskaniu pozytywnej opinii lokalnej grupy działania, która dokonała wyboru danej operacji do realizacji.
Szanowni Państwo,
Przekazujemy pismo Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z odpowiedziami dotyczącymi ostatnich zagadnień wynikających ze stanu epidemi w Polsce, w tym zobowiązania do:
- zachowania terminu realizacji operacji,
- podleganiu ubezpieczeniom społecznym, zarówno przy samozatrudnieniu, jak i przy zatrudnieniu pracowników w ramach działania 19.2,
- zobowiązaniu wykonywania działalności gospodarczej,
- osiągnięciu 30% zakładanego w biznesplanie ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług,
- utrzymaniu zadeklarowanej liczby pracowników w ramach operacji,
- zobowiązaniu do poniesienia kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji (np. szkolenia, konferencje, wyjazdy),
- wymogu zatrudnienia osób z grupy defaworyzowanej,
- zobowiązaniu do zatrudnienia pracowników w łącznym wymiarze określonym odpowiednim dla danej LGD oraz ponoszenia kosztów ich zatrudnienia w przypadku poddziałania 19.4.
Szanowni Państwo,
W związku z aktualną sytuacją sanitarno-epidemiologiczną w Polsce oraz zaleceniami na szczeblu krajowym informujemy, że zmianie ulega organizacja pracy biura LGD.
Doradztwo osobiste w biurze LGD „Stowarzyszenie Rozwoju Gmin CENTRUM” zostaje zawieszone od 18.03.2020 r. do odwołania. Biuro pracuje w trybie dyżurów w godzinach od 7.00 do 15.00.
Prosimy o kontakt pod numerem telefonu: 24 355 23 45 lub poprzez e-mail: info@srgc.pl.
Jednocześnie informujemy, że w wyjątkowych przypadkach istnieje możliwość uzyskania potwierdzenia dokumentów „za zgodność z oryginałem” w celach projektowych TYLKO I WYŁĄCZNIE PO USTALENIU TERMINU drogą mailową lub telefoniczną.
W związku z zaistniałą sytuacją prosimy o wyrozumiałość.
Zachęcamy do wzięcia udziału w konkursie organizowanym przez Departament Rolnictwa i Ochrony Środowiska na tradycyjną babę wielkanocną.
Regulamin konkursu oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są pod następującym linkiem: https://www.lodzkie.pl/rolnictwo/konkurs-baba-wielkanocna
Termin przesyłania zgłoszeń upływa w dniu 17 kwietnia 2020.
Serdecznie zapraszamy.
Poniżej pytania z odpowiedziami przekazane przez MRiRW
Pytania:
1. Przedsiębiorca, który prowadzi działalność z branży hotelarskiej jest na etapie trwałości operacji, zgodnie z zawartą umową o przyznaniu pomocy - operacja związana z rozwojem działalności gospodarczej. Zgodnie z zapisami par. 5 umowy o przyznaniu pomocy zobowiązany został do utrzymania miejsc pracy powstałych w wyniku realizacji operacji. Na dzień dzisiejszy sytuacja na rynku spowodowana pandemią koronawirusa powoduje u niego brak przychodów i przy utrzymaniu się takiego stanu rzeczy będzie zmuszony do redukcji zatrudnienia aby móc utrzymać płynność finansową. Mając na uwadze powyższe beneficjent obawia się utrzymania w okresie trwałości wskaźnika dot. utworzenia miejsc pracy, mając na uwadze zapis, iż reguła proporcjonalności wskaźników zawarta w umowie nie dotyczy wskaźnika dot. zatrudnienia, obawia się że Instytucja Wdrażająca może mu wypowiedzieć umowę i wezwać do zwrotu środków otrzymanych z UE na realizację operacji. Samorząd Województwa Małopolskiego zwraca się z zapytaniem, czy mając na uwadze zapisy par.16 umowy o przyznaniu pomocy może w tej sytuacji wydłużyć beneficjentowi okres trwałości ze względu na nadzwyczajne okoliczności, o których mówi art. 2 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz art. 4 rozporządzenia nr 640/2014 o ile beneficjent w ciągu 15 dni roboczych będzie w stanie dokonać tej czynności.
2. Beneficjent otrzymał środki finansowe na realizację zakresu rzeczowego operacji realizowanej w ramach podejmowania działalności gospodarczej. W wyniku zaistniałej sytuacji, beneficjent nie jest wstanie dokonać zamówienia specjalistycznego sprzętu, za którego produkcję odpowiadają firmy zlokalizowane poza granicami państwa polskiego, gdyż na chwilę obecną żadne firmy nie przyjmują żadnych zamówień. Beneficjent na etapie wyboru operacji przez Radę Lokalnej Grupy Działania otrzymał punkty w ramach kryterium wyboru operacji tj. „termin realizacji operacji nastąpi w ciągu 4 miesięcy od dnia zawarcia umowy”, które gwarantowały mu, że operacja została zakwalifikowana do „operacji wybranych do dofinansowania” – niespełnienie przedmiotowego kryterium spowoduje że operacja beneficjenta nie będzie spełniała minimum punktowego aby być w puli projektów wybranych- tym samym, zgodnie z zapisami umowy następuje jej wypowiedzenie przez Samorząd Województwa. Czy również w tym przypadku można zastosować przepisy UE związane z nadzwyczajnymi okolicznościami i czy te okoliczności powinna po pierwsze uwzględnić Rada LGD, a później SWM?
3. Mikro lub mały przedsiębiorca w związku z wyjątkową sytuacją nie jest w stanie w okresie trwałości spełnić wymogu osiągnięcia co najmniej 30% zakładanego w biznesplanie, ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty płatności końcowej. Termin na wykonania zobowiązania przypada na kwiecień/maj 2020 roku – czy również w tym przypadku SWM może wydłużyć beneficjentowi zobowiązanie mając na uwadze nadzwyczajne okoliczności, o których mówią rozporządzenia UE 1306/2013 oraz 640/2014.
4. W dniu dzisiejszym w związku z zaistniałą sytuacją beneficjent zwrócił się z prośbą o wydłużenie terminu na złożenie uzupełnień do wniosku o płatność. Na chwilę obecną brak jest jakichkolwiek przepisów umożliwiających wyrażenie zgody w tym zakresie wobec beneficjenta. Argumentem Beneficjenta jest powód, że nie jest w stanie otrzymać dokumentu z właściwego organu, gdyż w tym okresie organ działa w sposób ograniczony. Czy w tym przypadku zostaną wydane jakieś wytyczne, czy też beneficjentowi pozostaje jedynie prośba o przywrócenie terminu na uzupełnienia?
5. Beneficjent, który podjął niedawno działalność gospodarczą w związku z zaistniałą sytuacją ma brak przychodów z działalności i tym samym chce zawiesić swoją działalność, aby zmniejszyć koszty działalności. Jak do takiej sytuacji powinien odnieść się SWM, skoro beneficjent nie będzie opłacał składek społecznych, a tym samym naruszy zapisy umowy o przyznaniu pomocy – co wiąże się z jej automatycznym wypowiedzeniem?
Odpowiedzi:
W odniesieniu do zapytania nr 1, 2, 3 możliwe jest zastosowanie w przedstawionych przypadkach postępowania w związku z wystąpieniem siły wyższej, w tym przypadku epidemii z wywołanej przez wirusa SARS-CoV-2. Stosowne regulacje w tym zakresie znajdują się w umowach przyznania pomocy w ramach poszczególnych działań/poddziałań/typów operacji wdrażanych przez samorządy województw.
Mając na uwadze pytanie nr 4, w skierowanym przez MRiRW piśmie z dnia 17.03.2020 r. do samorządów województw w sprawie wytycznych w związku z ograniczeniami spowodowanymi wystąpieniem epidemii wywołanej przez wirusa SARS-CoV-2 w Polsce, została wystosowana prośba o poinformowanie beneficjentów poddziałania 19.2 o możliwości zastosowania przepisu § 25 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2019 r. poz. 664 oraz 2023) mówiącego o możliwości przywrócenia terminu na wykonanie danej czynności, w przypadku wniesienia prośby w terminie 14 dni od dnia ustąpienia przyczyny uchybienia. Jednocześnie, zgodnie z § 32 ust. 2 ww. rozporządzenia do trybu rozpatrywania wniosków o płatność przepisy § 24 i § 25 stosuje się odpowiednio. Zatem na etapie płatności co prawda nie ma możliwości wydłużenia terminu na wykonanie określonych czynności, ale jest możliwość przywrócenia terminu na ich wykonanie. Także postanowienia umowne w zakresie operacji w ramach rozwijania działalności gospodarczej mówią, iż w przypadku uchybienia terminu wykonania przez beneficjenta czynności na etapie uzupełnień wniosku o płatność, Zarząd Województwa na pisemną prośbę beneficjenta przywraca termin wykonania tych czynności, jeżeli wniósł on prośbę w terminie 14 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia, jednocześnie z wniesieniem prośby dopełnił czynności, dla której określony był termin oraz uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Należy także zauważyć, że w przypadku, gdy beneficjent na etapie wniosku o płatność złoży prośbę dotyczącą wprowadzenia zmian w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, bieg terminu na rozpatrzenie wniosku o płatność (3 miesiące) liczony jest od dnia zawarcia aneksu wprowadzającego zmiany w tym zakresie, zatem także faktyczny termin wezwania beneficjenta do usunięcia braków we wniosku ulega odsunięciu w czasie.
W odniesieniu do zapytania nr 5 dotyczącego zawieszenia działalności gospodarczej, przepisy dotyczące poddziałania 19.2 nie przewidują możliwości dokonania takiej czynności. Jednakże MRiRW zauważa, iż mając na uwadze obecnie panującą sytuację w kraju, SW powinny każdorazowo stosować indywidualne podejście do każdej sprawy, a jakiekolwiek braki w wypełnianiu zobowiązań umownych wymagają szczegółowych wyjaśnień ze strony beneficjenta (np. dotyczące ewentualnych przerw w opłacaniu składek czy zatrudnieniu pracowników – MRiRW prezentowało już w tym zakresie stanowisko wskazując iż uchybienia w tym zakresie nie zawsze i automatycznie powinny prowadzić do stosowania przez samorząd województwa sankcji). Należy podkreślić, że niewypełnienie któregoś z elementów zobowiązania beneficjenta w szczególnie uzasadnionych i niezależnych od beneficjenta przypadkach, nie powinno skutkować zawsze i automatycznie koniecznością zwrotu wypłaconej pomocy. Każdy taki przypadek wymaga odrębnej, indywidualnej analizy i wzięcia pod uwagę szeregu czynników mających wpływ na zaistniały stan rzeczy.
Ponadto, w odniesieniu do powyższego, należy mieć na uwadze, że w ramach pomocy dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami panującej epidemii wywołanej przez wirusa SARS-CoV-2, podejmowane są na bieżąco rozwiązania systemowe mające na celu utrzymanie działalności przez przedsiębiorców mimo szerzącej się epidemii w kraju. Analizowane są różne możliwości, które pozwoliłyby wesprzeć lokalne firmy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zadeklarował możliwość odroczenia terminu płatności składek oraz zawieszenie lub wydłużenie spłaty już zawartych układów ratalnych. Mając na uwadze powyższe, MRiRW na bieżąco analizuje potrzebę dostosowania przepisów wykonawczych w ramach poddziałania 19.2 do obecnie istniejącej sytuacji i bierze pod uwagę ewentualną ich zmianę, gdyby stały w sprzeczności z rozwiązaniami systemowymi, które będą miały zastosowanie w odniesieniu do wszystkich przedsiębiorców w kraju, również tych którzy są beneficjentami poddziałania 19.2.W dniu 13 lutego br. o godz. 15.30 w siedzibie naszej Lokalnej Grupy Działania SRG ”CENTRUM” spotkaliśmy się na warsztacie refleksyjnym, będącym elementem ewaluacji wewnętrznej Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2014-2020 realizowanej w roku 2019. W spotkaniu uczestniczyli Członkowie Zarządu, Członkowie Rady Stowarzyszenia, nasi Beneficjenci reprezentujący organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, mieszkańcy. Do wspólnych refleksji dołączyła Pani Edyta Michalska - Dyrektor Departamentu Funduszu Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi.
Zastanawialiśmy się wspólnie nad procesem wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju, jej efektów i osiągnięć. W obszernej prezentacji dokonaliśmy analizy budżetu i stopnia realizacji wskaźników. Ucieszyły nas nasze wspólne sukcesy i osiągnięcie zamierzonych wskaźników. Wszyscy uczestnicy mieli możliwość wypowiedzenia się na temat ewentualnych zamierzeń , planów i kierunków działań.
Dziękujemy wszystkim za przybycie i pozdrawiamy serdecznie.
Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łowiczu zaprasza do udziału w bezpłatnym spotkaniu informacyjnym pn. „Myśl biznesowo-Fundusze Europejskie na rozwój działalności”.
Najbliższe spotkanie informacyjne odbędzie się dnia 27 lutego br. w godz. 10:00 – 12:00 (rejestracja od godziny 9:45), w Zespole Szkół i Placówek Oświatowych Województwa Łódzkiego w Łowiczu, ul. Ułańska 2, sala wykładowa Biblioteki Pedagogicznej; parter.- rekrutacja do 24.02.2020 r.
W przypadku chęci wzięcia udziału w spotkaniu informacyjnym, prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego dostępnego wraz z niniejszą informacją na stronie: https://rpo.lodzkie.pl/szkolenia-pife/item/4035-spotkanie-informacyjne-pn-mysl-biznesowo-fundusze-europejskie-na-rozwoj-dzialalnosci pod przyciskiem „Weź udział”, do 24 lutego 2020 roku.
Do skorzystania ze spotkania zapraszamy przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie województwa łódzkiego.
Stowarzyszenie Rozwoju Gmin „CENTRUM” zaprasza Członków Stowarzyszenia, Członków Rady LGD, Beneficjentów oraz Mieszkańców obszaru LGD „CENTRUM” do udziału w:
WARSZTACIE REFLEKSYJNYM
będącym elementem ewaluacji wewnętrznej Lokalnej Strategii Rozwoju SRG „CENTRUM” 2014-2020 realizowanej w roku 2019.
Naszym wspólnym zadaniem podczas tego spotkania będzie zastanowienie się i przeanalizowanie procesu wdrażania LSR, jej efektów i osiągnięć. Wyniki spotkania będą podstawą do podejmowania decyzji o ewentualnej zmianie kierunku działań.
WARSZTAT REFLEKSYJNY odbędzie się 13 lutego 2020 r. (czwartek) o godz. 15.30 w siedzibie biura LGD „CENTRUM” przy ulicy Wojska Polskiego 10 A w Kutnie (sala konferencyjna II piętro)
ZAPRASZAMY
Program warsztatu refleksyjnego- Prezentacja podsumowująca dotychczasową realizację LSR.
- Dyskusja zorganizowana wokół poniższych pytań:
- Podsumowanie warsztatu/wnioski/rekomendacje.
a. Czy realizacja finansowa i rzeczowa LSR przebiegała zgodnie z planem i można ją uznać za zadowalającą?
b. W jakim stopniu jakość składanych projektów wybieranych we wszystkich obszarach tematycznych wpływa na osiąganie wskaźników w zaplanowanym czasie?
c. W jakim stopniu stosowane kryteria wyboru projektów spełniają swoją rolę?
d. W jakim stopniu wybierane projekty realizowane w ramach LSR przyczyniają się do osiągnięcia celów LSR i w jakim stopniu przyczyniają się do odpowiadania na potrzeby społeczności z obszaru LGD?
e. Czy przyjęty system wskaźników sprawdza się i dostarcza wszystkie potrzebne informacje?
f. Czy procedury naboru wyboru i realizacji projektów są przyjazne dla beneficjentów?
g. Jaka jest skuteczność działania biura LGD (działań animacyjnych, informacyjno-promocyjnych, doradczych)?
h. Jakie zmiany należy wprowadzić w działaniach LGD, by skuteczniej realizowała cele LSR?